Kerana kasihkan-NYA..

12:15 AM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Assalamualaikum sahabat2 sekalian.

Di sini, tak banyak yg ana nak katakan,
cuma sedikit muhasabah, tanbih, dan tips.. dalam meneruskan kehidupan kita yg sekali cuma ini mengikut peraturan ALLAH dan Rasul-NYA.
Memandangkan hidup kita ini cuma sekali, xboleh nak ulang2 lagi..
jadi, adakah kita nak sia2kan hidup kita di muka bumi ini? Dalam mencapai bahagia yg hakiki di akhirat kelak? Sama2 kita fikirkan..peringatan utk diri ana juga..

Mari kita tadabbur ayat Al-Quran ini, kalamullah..

"Maha Suci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, dan DIA Maha Kuasa atas segala sesuatu. Yang menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa yang lebih baik amalnya. Dan DIA Maha Perkasa, Maha Pengampun"(Surah Al-Mulk 67: ayat 1-2)

..Allah menjadikan mati dan hidup..sebagai ujian kpd manusia..siapa yg lebih baik amalnya..
Tidakkah kita org2 yg memperhatikan?

Nak dikisahkan, suatu hari..
Kami, muslimat majmuah 9 berkumpul utk menyambut birthday salah seorang drpd kami..
Dok sembang2.. ada sesuatu yg menjentik hati ana..

Kita kan biasa klu tgh syok, suka2 or gembira tahap tertinggi..
akan kata.. "Best giler.." x gitu?
Tapi..ana nak citanye..
ana dgr seorang shbt ini mengatakan, "Best jiddan!"
Tersentap gak hati ana time tu..
Ble dgr dia kata gitu..rasa seolah2 kata2nye itu menginsafkan diri..wlupun tgh bersuka-ria..

Kiranye,kita leh ambil ibrah kat sini..
Jika kita menggunakan kata2 yg baik,insyaALLAH kita xkan lupa diri or lalai dari mengingati-NYA walaupun tgh bersuka-ria..
Secondly, m'aplikasikan bahasa Arab dlm p'ckpn kita..

Hadis ke-23 daripada Hadis Arba'in An-Nawawiyah,


عَنْ أَبِي مَالِكٍ الْحَارِثِ بْنِ عَاصِمٍ الْأشْعَرِيِّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : الطُّهُوْرُ شَطْرُ الْإيْمَانِ وَالْحَمْدُ لِلهِ تَمْلَأُ الْمِيْزَانَ وَسُبْحَانَ اللهِ وَالْحَمْدُ لِلهِ تَمْلَآنِ أَوْ تَمْلأُ مَا بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ, وَالصَّلآَةُ نُوْرٌ وَالصَّدَقَةُ بُرْهَانٌ وَالصَّبْرُ ضِيَاءٌ وَالْقُرْآنُ حُجَّةٌ لَكَ أَوْ عَلَيْكَ. كُلُّ النَّاسِ يَغْدُو, فَبَائِعٌ نَفْسَهُ فَمُعْتِقُهَا أَوْ مُوْبِقُهَا.
رواه مسلم

Maksudnya: Dari Abu Malik Al-Harits bin Ashim Al-Asy'ari ra. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Membersihkan diri adalah separuh dari keimanan, ucapan 'Alhamdulillah' akan memperberat timbangan kebaikan (besar pahalanya), 'Subhanallah walhamdulillah' akan memenuhi ruang langit dan bumi, solat akan menjadi cahaya, sedekah itu merupakan bukti, kesabaran itu merupakan sinar, dan Al-Quran itu merupakan hujjah yang akan membelamu atau menuntutmu. Setiap jiwa manusia melakukan amal untuk menjual dirinya, maka sebahagian mereka ada yang membebaskannya (dari seksa ALLAH) dan sebahagian lain ada yang menjerumuskannya (dalam seksa-NYA)." (HR. Muslim)

Zikir..zikrullah.. Basahkan lidah kita dengan zikrullah.. ia seringan2 ibadah tetapi seberat2 timbangan.. Subhanallah.. ALLAHU AKBAR!

"Solusi" يسرّني أن أختم كلامي بكلمة طيّبة من إحدى المجلات


~MUKMIN ITU DIAMNYA FIKIR CAKAPNYA ZIKIR~


~Melalaikan berzikir itu lebih buruk daripada berzikir dalam kelalaian~

0 comments: