Result semester 2!!

3:38 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 2 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^_^

Buat sahabat-sahabat APIDS92, ana baru sahaja mendapat sms daripada seorang sahabat..

"Salam. InsyaALLAH result exam untuk sem 2 dah ada kat pejabat ijazah dasar API. Maklumkan kepada semua."

Wallahua'lam, jazakumullah =)

2 comments:

اللهم بلغنا رمضان

10:11 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments



اَللَّهُمَّ بَلِّغْنَا رَمَضَان

Alhamdulillah..Alhamdulillah.. (bunyi tanda mesej masuk handphone)

"Salam! Nama saya Sya'ban. Saya ingin mengingatkan anda bahawa jiran saya iaitu Ramadhan akan datang mengunjungi anda tidak lama lagi bersama isterinya iaitu Rezeki dan kedua-dua anak mereka iaitu Sahur dan Iftar(berbuka puasa). Mereka juga akan ditemani oleh ketiga-tiga cucunya iaitu Rahmat, Barakah dan Maghfirah. Mereka akan pulang selepas 30 hari dengan menaiki pesawat penerbangan Eidul Airlines. Hargailah mereka dan anda akan mendapat pahala yang berlipat ganda, insya-Allah. Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak!"

Buat sahabat-sahabat samada yang pernah atau tidak pernah menerima sms ini, anggaplah ana hantar sms ini kepada kalian! ^_^

Semenjak di bulan Rejab lagi, ana dapat merasakan kemeriahan Ramadhan apabila ana berkunjung ke beberapa buah blog..sahabat-sahabat rasa begitu? =)

Pada 17 Julai yang lepas, bertempat di surau Akademi Pengajian Islam UM, ana dan sahabat-sahabat berpeluang mendengar pengisian daripada Ustaz Hasrizal Abdul Jamil, berkaitan Ramadhan. Ana rasa rugi jika pengisian tersebut ana tidak sampaikan..apatah lagi diamalkan..

Point pertama yang ana dapat adalah, what you see is what you get! Bagaimana kita melihat Ramadhan, itulah yang kita akan dapat. Sebagai contoh, ada yang melihat/menganggap ramadhan sebagai medan kesihatan. Ada juga yang melihat Ramadhan sebagai peluang perniagaan/rezeki. Dan ada juga yang melihat Ramadhan sebagai medan untuk menambah pahala. Tetapi apa yang ingin ustaz tekankan adalah, bulan Ramadhan sebagai satu proses. Proses apa?

Ustaz berkongsi satu analogi.. Katalah kita nak buat kuih bahulu, perlu ada bahan-bahannya,cara nak buat/proses, dan akhir sekali adalah hasilnya..


A183
Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa. (Al-Baqarah 2:183)

Ustaz hightlightkan perkataan;

Wahai orang-orang yang beriman! - iman diibaratkan sebagai bahan-bahan nak buat bahulu;
Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, -puasa sebagai cara nak buat/proses kuih bahulu;
supaya kamu bertaqwa. -taqwa sabagai kuih bahulu,yakni hasilnya..

Kalau bahan-bahannya baik, dengan cara proses yang betul, insyaALLAH akan terhasillah kuih bahulu yang sedap, cantik acuannya, dan menyelerakan.. Jikalau sebaliknya? Renung-renungkanlah..dan mari kita sama-sama amalkan dalam kehidupan insyaALLAH! (",)

Seterusnya, ustaz ulas tentang taqwa.. Ustaz datangkan analogi para sahabat iaitu perbualan antara Umar Al-Khattab dengan Ubay Bin Ka'ab r.a..

Ubay bin Ka’ab umpamanya, telah memberi satu analogi yang sangat jelas bila dia ditanya oleh Sayidina Umar r.a, apakah itu taqwa? Dia menjawab; “Pernahkah kamu melalui jalan berduri?” Umar menjawab; “Pernah!” Ubay menyambung, “Lalu apa yang kamu lakukan?” Umar menjawab; “Aku berhati-hati, waspada dan penuh keseriusan.” Maka Ubay berkata; “Maka demikian pulalah taqwa!” (ana rujuk Genta Rasa- Pesan Taqwa)

Ustaz menjelaskan beza antara muslim yang reaktif dengan muslim yang proaktif. Apa bezanya? Reaktif, dia bertindak pada rangsangan, yakni kalau gembira, dia gembira.. kalau marah, dia marah.. Tetapi jika proaktif, dia akan berfikir sebelum bertindak, sebelum mengekspresikan tindakannya..mengikut kesesuaian dan keadaan. Mana yang lebih baik? ^^

Puasa juga, mengajar kita upaya mengawal diri. Kita ada makanan, minuman, tapi kita memilih untuk tidak makan dan minum kerana mentaati perintah ALLAH =) Mengajar kita untuk mengatakan TIDAK pada sesetengah keinginan kita..kerana mentaati ALLAH! (",) Akhir sekali, ustaz memberikan kami assignment.. Wah, ada tugasan tu.. Begini, ustaz kata, bila kamu pergi ke Bazar Ramadhan, belilah makanan yang kamu nak (tapi jangan berlebih-lebih), kemudian, kamu nampak 1 makanan yang kamu suka sangat! Tetapi nak beli, kamu dah ada makanan.. Jadi, tahan diri kamu, dan pulanglah dengan membawa kekecewaan yang disengajakan! Bila kamu pergi ke Bazar Ramadhan lagi, buatlah tugasan itu lagi..insyaALLAH kamu akan dapati kamu mempunyai kawalan diri yang baik! ^_^

Ada banyak lagi yang ustaz kongsikan, tetapi ana terlupa..asifah ye. Sahabat-sahabat dijemput membaca salah satu buku ustaz Hasrizal yang bertajuk 'Transformasi Ramadhan'.



Ana pernah baca tulisan ustaz Zul Ramli, penulis buku 'U-Turn Ke Jalan Lurus' (ana sangat suka baca buku tersebut) di sebuah majalah Anis, ana sangat-sangat berharap dapat berkongsi dengan sahabat-sahabat tulisannya yang berkaitan tentang Ramadhan..sangat-sangat inspiring(bagi ana). Sahabat-sahabat bolehlah ikuti pengisiannya di Ramadhan- Pelampung Ajaib!

Wallahua'lam, moga bermanfaat untuk kita semua! =)
Wabillahi taufiq wal hidayah, wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh.

0 comments:

Cuti!!!

10:40 AM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh =)

Alhamdulillah, sekarang ni, ada sebahagian (rasanya hampir 2/3) pelajar PASUM sesi 2011/2012 yang dah balik rumah.. sebab tarikh 25/7 - 29/7 merupakan cuti mid semester bagi pelajar PASUM.. Lepas tu, yakni 1 Ramadhan bersamaan 1 Ogos bermulanya mid test kami!! Moga semua pelajar PASUM lagi-lagi pelajar APIDS (maaf ye,ana sokong kawan2 ana,hee..) dapat buat yang terbaik, yang pasti lillah! ^_^ Moga najah fid dunya wal akhirah idaman kita..

Wallahua'lam,ana minta maaf atas segala hal.
Ilal liqa' insyaALLAH ^_^

0 comments:

Ramadhan dan Ikhlas =)

6:33 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^_^

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Hidup terasa bahagia walau dilanda ujian pabila hati kita TENANG..
Macam mana nak dapat hati yang tenang?

A028
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd 13:28)

Ana tertarik dengan kata-kata Hilal Asyraf di dalam bukunya, "Kita sering bertanya, apakah kedudukan kita di sisi ALLAH? Sebenarnya, kedudukan kita di sisi ALLAH adalah berdasarkan di mana kita letak ALLAH dalam kehidupan kita.." Adakah ALLAH yang tertinggi di dalam hati kita? Mari sama-sama memuhasabah diri.. =) Nak tau samada kita letakkan ALLAH yang tertinggi dalam kehidupan kita atau tak, lihat AMAL kita..

Cinta ALLAH, ikut Nabi SAW! =)


A031
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li'Imraan 3:31)
A032
Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (A-li'Imraan 3:32)

Erm, tajuk di atas berkaitan dengan bulan Ramadhan kan? Alhamdulillah, semua dah tahu yang bulan Ramadhan bakal berlabuh lagi.. Selalu tak dengar orang tanya, "Dah bersedia untuk bulan Ramadhan kali ini?" Ana tak pasti apa jawapan anda.. Cuma, ana nak sentuh tentang ramadhan dan ikhlas.

Secara ringkasnya, berpuasa di bulan Ramadhan melatih kita untuk ikhlas. Apa kaitannya? Sahabat-sahabat boleh tolong jawabkan? Yang ana tahu, kita memilih untuk berpuasa di bulan Ramadhan kerana mentaati perintah ALLAH. Oleh itu, puasa mengajar kita untuk tidak makan dan minum di bulan puasa bukan kerana tiadanya makanan atau minuman untuk dijamah tetapi, kita tetap juga berpuasa kerana mentaati ALLAH.. Cantik kan islam ni? Setiap apa yang kita buat adalah kerana ALLAH.. untuk menggapai redha ALLAH.. =) Mari kita belajar untuk ikhlas dari sekarang! Dan ikhlas memerlukan pengorbanan..mujahadah..barulah terasa manisnya iman! =)

Tambahan sedikit, puasa mengajar kita untuk berkata TIDAK pada sesetengah keinginan kita..bermakna belajar untuk mengawal diri! Kerana mentaati perintah ALLAH.. =) ALLAH Maha Melihat, Maha Mengetahui..

Ana cadangkan, sahabat-sahabat jenguk link ini- Lautan Rabbani~ Ramadhan dan Secebis Tentangnya. InsyaALLAH moga kita beroleh pencerahan =)

Wallahua'lam, moga bermanfaat untuk diri ana dan kita semua =)
Ila mardhotillah, amin.

p/s: Ana ada ziarah sebuah blog sahabat ana, dan ana tertarik dengan vote berikut..

.::Bagaimana mahu memelihara hati agar sentiasa ikhlas?::.

Sentiasa bersifat tawadhu' dan niat melakukan sesuatu hanya kerana ALLAH

0 comments:

ALLAH - HE always be there ^^,

9:47 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Judul : Always Be There
Album : thank you ALLAH
Munsyid : Maher Zain
http://liriknasyid.com


Allahuakbar… (x6)

If you ask me about love
And what I know about it
I’ll answer will be .....

It’s everything about Allah
The pure love to our soul
Who (have) created of you and me,
The heaven and whole universe
The One that made us hold and free
The Guardian of His True believers

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there

He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there ...

Could bring the sun from the darkness
Into the light
Subhanallah
Capable of everything
Should never feel afraid of anything
As long as we follow His guidance
All the way through a short time
We have in this life
Soon it’ll all be over
And we’ll be in His heaven
And we’ll all be fined

So when the time gets hard
There’s no way to turn
As He promises to you
He’ll always be there
To bless us with His love and His mercy coz
As He promises to you
He’ll always be there
He’s always watching us, guiding us
And He knows what’s in our little Heart
So when you lose your way to Allah
You should turn
As He promises to you He’ll always be there

Allahuakbar(x12)



Sebenarnya, ana nak ingatkan diri, yang kita ini adalah hamba ALLAH..

A162
Katakanlah: "Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
(Al-An'aam 6:162)

Moga setiap langkah kehidupan kita, adalah semata-mata kerana-NYA, dengan cara Nabi Muhammad SAW.. Ikhlas niat, azam, berusaha bersungguh-sungguh + doa + pergantungan harap hanya pada ALLAH, tawakkal dan seterusnya redha akan ketentuan-NYA sama ada baik atau buruk.. InsyaALLAH =)

Wallahua'lam, upgrade blog, upgrade iman!
~CINTA ALLAH & RASUL-NYA~

0 comments:

Melawat Nilam Puri.. ^_^

11:00 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^_^

2 Julai 2011 - 3 Julai 2011

Pada tarikh 2 Julai 2011 ini, ana dan beberapa sahabat APIDS sedang berada di Akademi Pengajian Islam UM Nilam Puri (APIUMNP), Kelantan!!! ^_^ Teruja..melawat tempat belajar a.k.a madrasah tarbiyyah kami pada sesi 2010/2011 yang lalu.. InsyaALLAH, kami akan berada di Nilam Puri sehingga hari Ahad. Malamnya, kami akan bertolak pulang..

9 Julai 2011

Alhamdulillah, hari ini ana berkesempatan untuk menceritakan kembali lawatan kami pada 2 Julai - 3 Julai 2011 yang lepas. Ada beberapa perkara/objektif kami pergi ke sana:

1) Menghadiri Hari Terbuka UM (HTUM)
2) Berkenalan-kenalan, dan seterusnya menjalinkan ukhwah dengan junior-junior APIDS '93
3) Melawat lecturer a.k.a ustaz ustazah
4) Jumpa sahabat-sahabat lama.. (rindu mereka lillah insyaALLAH ^_^)

dan ada juga yang sempat berjalan-jalan atau membeli-belah di Kelantan, hehe.. @_@

Untuk pengetahuan, pelajar APIDS yang dapat ikut serta ke Nilam Puri adalah seramai 26 0rang, iaitu 20 orang muslimat dan 6 orang muslimin. Kami menaiki bas Mahligai dua tingkat, pergi dan balik, dan yang bestnya, tingkat atas bas seolah-olah dipenuhi dengan kami je (",)

Program bersama-sama adik-adik APIDS, diberi nama AHLAN; singkatan kepada "A Harmonious Linkage of a novice". Program bermula pada waktu petang 2 Julai, yakni riadhah. Dan diteruskan pada malamnya di dewan kuliah 2.

- Solat maghrib berjemaah
- Tazkirah berantai (oleh muslimin)
- Solat Isyak berjemaah
- Tayangan video (Pengenalan organisasi APIDS '92)
- Game 1 - Orang beracun
- Game 2 - How many
- Berkumpul mengikut lajnah, berbincang-bincang
- Tayangan video (Program-program yang dijalankan oleh APIDS '92)
- Sesi mengambil gambar
- Bersurai




Tazkirah berantai


Orang beracun




Pada keesokan harinya pula (3 Julai), kami melawat murobbi-murobbi.. Alhamdulillah sangat-sangat seronok! ^_^ Banyak dapat pengisian..semangat..


Kita ini ibarat 'menanam', tidak semestinya kita akan dapat makan apa yang kita tanam - Ustaz Hazrul


Ustazah Seripah (yang pakai tudung hitam)


Ustaz tanya, "Kat sana (UM KL) ada belajar Al-Quran tak?" Betapa ustaz sangat mengambil berat akan pembelajaran Al-Quran..
"Kami kat sini, menyimpan harapan yang sangat besar terhadap kamu. Jadi, bersungguh-sungguhlah dalam belajar,, dan jangan lupa dakwah!" - Ustaz Mahyudin


Allahua'lam. Peringatan untuk diri ini jua,
Ilal iqa' insyaALLAH. Wabillahi taufiq wal hidayah.
~CINTA ALLAH & RASUL-NYA~

0 comments: