Talib al Habib " Tasbih - the Seedlings of Paradise

11:26 PM hanun 2 Comments

2 comments:

Sibuk ye??

8:42 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 2 Comments

لا اله الا الله محمد رسول الله

Salam rindu dan mahabbah ana layangkan buat sahabat2 majmuah 9.. Antunna sekarang makin byk kerja ye? Makin penuh waktunya ye? walaupun untuk berehat sebentar..seolah2 spt tiada ruang..gitu ye? Ana cuma berharap..sebenarnye ana wakil je ni..wakil pada siapa? Teruskan membaca..nanti antunna akan dapat tau siapakah gerangannya..



Ana berharap..kesibukan antunna ini tidak melalaikan antunna daripada mengingati ALLAH.. tidak lupa tuntutan kita sbg hamba utk mentaati-NYA..



Ana berharap..kesibukan ini tidak memalingkan kita daripada tujuan asal kita dihidupkan di dunia yg sementara ini..yg akan musnah jua di akhir penghidupan yg fana ini.. HIDUP SEBAGAI SATU IBADAH..



Ana berharap..antunna jadikanlah kesibukan ini sbg bermanfaat utk diri dan memanfaatkan org sekeliling..org lain..DEMI ISLAM..UNTUK ALLAH..dan sbg umat Nabi Muhammad S.A.W. .. Ingat x Nabi sgt menyayangi umatnya?? ^_^



"Sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanyalah untuk ALLAH,Tuhan seluruh alam" (Surah Al-An'am,ayat 162)



Kita datang dari ALLAH..dan akan kembali kepada ALLAH jua..kan? Maka,kehidupan kita juga kenalah ada kaitan dgn ALLAH..



Ana asifah 'ala kulli hal.. "Dan tetaplah memberi peringatan,kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang mukmin" (Surah Az-Zariyat,ayat 55)



Tulisan ini hanyalah cebisan peringatan buat kita renungi sebentar..muhasabah diri..pastikan kita ada waktu sendiri dgn Pencipta kita.. Basahkanlah lidah kita dgn zikrullah dan kata2 bermanfaat..Gemerlapkan hati kita dgn cinta ilahi dan ilmu..Hiasi diri kita dgn buah amal dan akhlak..serta tidak lupa,TAQWA yg perlu kita raih..



Moga REDHA ALLAH mengiringi stp amal perbuatan kita..ameen..

2 comments:

maaF....

5:30 PM shabab al-Deen 0 Comments

setiap orang melakukan kesilapan sama ada sengaja atau tidak sengaja, sama ada sedar atau tidak..
maafkan lah diri sendiri dan orang lain..

0 comments:

Nama Pentazkirah

12:35 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 4 Comments

Fatayat Mukminat berikutnya,bertarikh 30 nov 2010:

Aqidah/Ibadah/Akhlak -Izzah Farhanah
Isu Semasa/Sirah -Noraziah a.k.a azie
Wanita/Potret Mujahidah -Aimilea

Jazakumullah..

4 comments:

Ubat Jiwa Kacau

11:25 AM T_T 0 Comments

Pada suatu ketika, seorang lelaki bertemu sahabat Rasulullah SAW, Abdullah ibn Masud dan berkata: “Wahai Ibn Masud, nasihatilah aku dengan sesuatu yang dapat meredakan kegelisahanku. Buat masa ini, jiwaku tidak tenteram, fikiranku kusut, tidurku tidak nyenyak dan seleraku hilang.”

Abdullah menjawab: “Bawalah hatimu mengunjungi tiga tempat, pertama, ke tempat orang membaca Al-Quran tidak kira sama ada kamu ikut membacanya atau kamu sekadar mendengar bacaan orang lain.

“Kedua, kamu menghadiri majlis pengajian yang mengingatkan kamu kepada Allah.

“Ketiga, kamu mencari satu waktu sunyi. Contohnya, pada waktu malam, dan ketika itu kamu bangun melaksanakan ibadah kepada Allah serta memohon kepada-Nya agar diberikan ketenangan dan kedamaian hati kepadamu.

“Jika selepas melakukan semua ini jiwamu masih juga tidak tenteram, mintalah kepada Allah agar digantikan hatimu dengan hati yang lain kerana hati yang kamu miliki sekarang ini bukannya hatimu.”


Lelaki itu pun kembali ke rumahnya dan terus mengambil wuduk dan membaca al-Quran dengan penuh khusyuk. Selesai membaca al-Quran, didapati jiwanya berubah menjadi tenang, fikirannya menjadi jernih dan kegelisahan yang selama ini melanda hatinya hilang sama sekali.

Jika kita bersolat dan berzikir dengan khusyuk, jantung berdenyut dengan kadar yang lebih rendah daripada biasa dan gelombang theta dalam otak meningkat dengan jelasnya.

Gelombang theta adalah gelombang otak yang wujud apabila seseorang berada pada saat yang sangat menenangkan, terutama ketika hampir terlena. Pada waktu itu ibadah kita meredakan tekanan dan menjadikan kita lebih tenang lagi ceria.

Semua itu akan memberi kesan positif kepada kesihatan jantung dan mampu menipiskan lemak yang menyelimuti pembuluh darah. Hormon stress yang bernama ‘cortisol’ juga sangat rendah di kalangan mereka yang beribadah dengan khusyuk.

Benarlah firman Allah bermaksud: “Ketahuilah, dengan berzikir kepada Allah hati akan tenang.” (Surah ar-Ra’d, ayat 28)




0 comments:

BuLetiN hArI iNi

9:30 AM Alshaqina Nana 1 Comments

Berita semasa: oleh  - mazni



bah (banjir): teempat famous yg selalunya banjir

  • paras sungai golok (sempadan thailand dan kelantan) 10.82 meter
  • kedah- kawasan rendah dan rata
sekarang ini terdapat banyak bencana yang telah berlaku sama ada dalam negara atau luar negara. cuba kita kaitkan dengan masyarakat kita pada hari ini. Yang menjadi masalah,bukan pada istilah masyarakat tu... tetapi apa yang telah berlaku dalam masyarakat kita.. Perhatikan...betapa banyak maksiat yang dilakukan oleh diri kita sendiri. Mungkin ini adalah satu amaran dari Allah terhadap hambanya supaya bartaubat dan jauhkan diri dari perkara-perkara yang dilarang.....wallahutaala a'lam...


Wanita : oleh Afiqah


 Wanita menurut pelbagai agama dan bangsa:

1. YUNANI
Kedudukan wanita pada masa ini hanyalah sebagai budak suruhan dan pelayan. Wanita bebas dalam arus syahwat dan nafsu hewani dengan menjadi pelacur. Akhirnya mereka mendapat tempat yang tinggi dan mulia di mana dibuat dongeng menjadi 'Dewa Cinta.' Mereka memandang rendah pada hubungan suami isteri hingga mereka bebas memilih lelaki yang ingin digaulinya secara terang-terangan tanpa perkahwinan.
2. ROMAWI
Lelaki mempunyai hak sepenuhnya terhadap isterinya hingga tahap berhak membunuh isterinya sendiri. Akhirnya para wanita pada zaman ini berani menyeret lelaki ke dalam arus perbuatan keji dan dosa. Mereka memandang baik tentang novel-novel porno. Urusan cerai menjadi sesuatu yang mudah hingga wanita zaman ini pernah menikah dengan lelaki sebanyak bilangan umurnya tanpa rasa beban dan malu. 
3. PARSI
Undang-undang pada masa ini menzalimi hak wanita dan menimpakan hukuman yang berat walaupun kesalahannya ringan. Hukumannya berbentuk sembelihan yang sangat kejam. Perempuan yang haid akan diusir dari tempatnya jauh dari kota dan tidak dibenarkan berhubungan dengan mereka. Lelaki pula bebas dengan hawa nafsunya dan dianggap raja semata-mata kerana dia seorang lelaki.
4. CINA
Masayarakat Cina dahulunya hidup dalam kerosakan dan kebinatangan. Mereka berzina tanpa rasa malu, sehingga banyak anak-anak yang dilahirkan tanpa diketahui siapa bapanya. Kaum wanita hanya menunggu perintah tanpa menolak . Anak perempuan tidak dapat mewarisi harta bapanya walaupun sedikit. Wanita dianggap racun yang merosak kebahagian dan harta keluarga.
5. INDIA
Wanita dianggap sebagai budak suruhan bagi ayah,suami dan anak-anaknya. Wanita dianggap sumber kesalahan dan penyebab kemunduran akhlak dan mental. Wanita diharamkan dalam hak-hak pemerintahan dan warisan. Wanitanya tidak diberi hak hidup setelah suaminya mati sehingga dia harus mati dihari kematian suaminya dan dibakar hidup-hidup dalam satu tempat pembakaran.
6.YAHUDI
Wanita pada masa ini makhluk yang rendah dan hina ibarat barang tak berharga yang dapat dibeli di pasar-pasar. Mereka menuduh wanitalah salah satu pintu jahannam dan membawa kepada dosa. Mereka beranggapan wanita laknat kerana telah menggoda Adam. Wanita dalam haid dianggap najis dan dilarang memasuki rumah. Wanita disetubuhi sebagai satu upacara ibadah yang suci dan zina dianggap sebagai bentuk taqarrub diri kepada tuhan mereka.
7. NASRANI
Menganggap wanita sebagai biang kemaksiatan,akar kejahatan dan dosa, mala petaka bagi keluarga dan rumahtangga serta membawa musibah. Bersetubuh dengan wanita adalah najis walaupun telah bernikah sehingga memandang bahawa hidup sebagai biarawati ( tidak kahwin) adalah tanda luhirnya akhlak seseorang. Cerai tidak dibenarkan dalam agama mereka sekalipun sudah sampai tahap saling membenci dan berjauhan antara suami isteri. Maka terjadilah peluang saling mengkhianati antara suami isteri tersebut.
8. ARAB JAHILIYYAH
Lelaki boleh menyerahkan isterinya kepada orang lain. Sekumpulan lelaki boleh menggauli seorang perempuan.Semua ini bertujuan semata-mata untuk mendapatkan anak berketurunan bangsawan. Marah dan kecewa jika mendapat anak perempuan seakan-akan ditimpa musibah maka anak tersebut akan dikuburkan hidup-hidup. Ini bertujuan untuk menjaga kehormatan dan takut mendapat aib kerana mereka adalah ahli tempur dan perang. Mereka akan mendapai aib dan hina jika menyerahkan anak-anak perempuan mereka untuk menebus tawanan perang
9. ISLAM
Siapa tidak pernah mendengar kisah Saidatina Khadijah, sayyidah wanita sedunia pada zamannya. Saidatina Aisyah isteri dan penghulu anak-anak Adam, guru bagi kaum lelaki. Hafshah, wanita penjaga Al-Quran.Ummu Salamah, mujahidah pertama memasuki Madinah. Zainab Binti Jahsy, Ummahatul Mukminin termulia dalam hal wali. Zainab Al-Kubra penebus suaminya. Fatimah Az-Zahra, Ummul Mukminin dan sayyidah wanita seluruh alam pada zamannya.
KESIMPULAN
Istimewanya kau wanita dalam agamamu. Kita tidak akan kenal nama-nama wanita terkenal di atas dalam mana-mana lipatan sejarah sekalipun kecuali dalam sirah Islam. Wanita yang mendapat gelaran dan darjat di sisi agama dan umat Islam. Berikan agama manapun, takkan kita ketemu wanita mulia kecuali dalam Islam.
- Artikel iluvislam.com

Ibadah : Hanun



Mengapa pentingnnya solat diawal waktu?
Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam. Fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi.

  • Waktu Subuh

Pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.

Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.
Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu.
Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.
  • Waktu Zuhur

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?
  • Waktu Asar

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ..). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita
  • Waktu Maghrib

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la .) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.
  • Waktu Isyak

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.
Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.
Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.
Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya .

1 comments:

SEMINIT SAJA

11:34 AM hanun 0 Comments

SEMINIT SAJA

Betapa besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid
untuk disedekahkan; tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

Betapa lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
betapa singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa mudahnya kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus berfikir panjang-panjang.

Betapa asyiknya apabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun
kita mengeluh ketika khutbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi
betapa mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang ketika berada di Masjid

Betapa Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu berahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari ketika berpuasa.

Betapa sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun
betapa mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.

Betapa sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
betapa mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
betapa kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al-Quran.
Betapa Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa kita berani dan lamanya untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau
berfikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa.
Betapa kita dapat menyebarkan seribu
kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun
kalau ada e-mail yang isinya tentang Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya,
serta terus klik pada icon
DELETE .

ANDA TERTAWA ...? atau ANDA BERfIKIR-fIKIR. ..?
Sebar luaskanlah & bersyukurlah
kepada ALLAH, YANG MAHA ESA,PENGASIH
DAN PENYAYANG
.
Apakah tidak lucu apabila anda tidak memFORWARD pesan ini. Betapa banyak
orang tidak akan menerima pesan ini, kerana anda tidak yakin bahawa mereka
masih percaya akan sesuatu?

DI AMBIL DR www.iluvislam.com..

0 comments:

SURAT CINTA dari Allah SWT

3:19 PM fastabiqul khairat 0 Comments


Saat kau bangun pagi hari, AKU memandangmu dan

berharap engkau akan berbicara kepada KU, walaupun

hanya sepatah kata meminta pendapatKU atau bersyukur

kepada KU atas sesuatu hal yang indah yang terjadi
dalam hidupmu hari ini atau kemarin ......

Tetapi AKU melihat engkau begitu sibuk mempersiapkan
diri untuk pergi bekerja .......

AKU kembali menanti saat engkau sedang bersiap, AKU
tahu akan ada sedikit waktu bagimu untuk berhenti dan
menyapaKU, tetapi engkau terlalu sibuk .........

Disatu tempat, engkau duduk disebuah kursi selama lima
belas menit tanpa melakukan apapun. Kemudian AKU
Melihat engkau menggerakkan kakimu. AKU berfikir
engkau akan berbicara kepadaKU tetapi engkau berlari
ke telephone dan menghubungi seorang teman untuk
mendengarkan kabar terbaru.

AKU melihatmu ketika engkau pergi bekerja dan AKU
menanti dengan sabar sepanjang hari. Dengan semua
kegiatanmu AKU berfikir engkau terlalu sibuk
mengucapkan sesuatu kepadaKU.

Sebelum makan siang AKU melihatmu memandang
sekeliling, mungkin engkau merasa malu untuk berbicara
kepadaKU, itulah sebabnya mengapa engkau tidak
menundukkan kepalamu. Engkau memandang tiga atau empat
meja sekitarmu dan melihat beberapa temanmu berbicara
dan menyebut namaKU dengan lembut sebelum menyantap
rizki yang AKU berikan, tetapi engkau tidak
melakukannya .......

masih ada waktu yang tersisa dan AKU berharap engkau
akan berbicara kepadaKU, meskipun saat engkau pulang
kerumah kelihatannya seakan-akan banyak hal yang harus
kau kerjakan.

Setelah tugasmu selesai, engkau menyalakan TV, engkau
menghabiskan banyak waktu setiap hari didepannya,
tanpa memikirkan apapun dan hanya menikmati acara yg
ditampilkan. Kembali AKU menanti dengan sabar saat
engkau menonton TV dan menikmati makananmu tetapi
kembali kau tidak berbicara kepadaKU .........

Saat tidur, KU fikir kau merasa terlalu lelah. Setelah
mengucapkan selamat malam kepada keluargamu, kau
melompat ketempat tidur dan tertidur tanpa sepatahpun
namaKU, kau sebut. Engkau menyedari bahwa AKU selalu
hadir untukmu.

AKU telah bersabar lebih lama dari yang kau sedari.
AKU bahkan ingin mengajarkan bagaimana bersabar
terhadap orang lain. AKU sangat menyayangimu, setiap
hari AKU menantikan sepatah kata, do'a, fikiran atau
syukur dari hatimu.

Keesokan harinya ...... engkau bangun kembali dan
kembali AKU menanti dengan penuh kasih bahwa hari ini
kau akan memberiku sedikit waktu untuk menyapaKU
........ Tapi yang KU tunggu ........ tak kunjung tiba
........ tak juga kau menyapaKU.

Subuh ........ Zuhur ....... Asar .......... Maghrib
......... Isya' dan Subuh kembali, kau masih
mengacuhkan AKU ..... tak ada sepatah kata, tak ada
seucap do'a, dan tak ada rasa, tak ada harapan dan
keinginan untuk bersujud kepadaKU ..........

Apa salahKU padamu ....... wahai UmmatKU????? Rezeki
yang KU limpahkan, kesihatan yang KU berikan, harta
yang KU relakan, makanan yang KU hidangkan, anak-anak
yang KUrahmatkan, apakah hal itu tidak membuatmu ingat
kepadaKU ............ !!!!!!! Percayalah AKU selalu
mengasihimu, dan AKU tetap berharap suatu saat engkau
akan menyapa KU, memohon perlindungan KU, bersujud
menghadap KU ...... Yang selalu menyertaimu setiap
saat .........



0 comments:

Fatayat Mukminat is start to begin!

1:07 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments


Alhamdulillah,penuntut2 apiumnp semester 2 dan 4 bg sesi 2010/2011 telah bermula sejak 7 nov yg lepas.. Memulakan semester baru dgn perasaan berkobar-kobar dan berdebar-debar,x gitu? ^_^
Sebelum ana menjelaskan tujuan ana menulis post ini,ana terlebih dahulu ingin memperkenalkan kpd muslimat majmuah 9 khususnya,exco dakwah dan kerohanian majmuah 9 di bawah seliaan mas'ulah baru kita,Fadzlina bt Aziz...
  1. Nurul Munirah Binti Munir
  2. Izzah Farhanah Binti Musa a.k.a Farah
  3. Nor Suliana Binti Mustafa
  4. Aimilea Binti Taim

InsyaAllah,jika kalian mempunyai apa2 masalah atau cadangan berkaitan bidang tugas kami ini,bolehlah disalurkan kepada salah seorang yg disebutkan di atas.. Pemberitahuan ini hanyalah buat pengetahuan antunna sekalian, harap sama2 mendapat manfaatnya,=]

Dan spt mana yg diketahui muslimat maj 9,Fatayat Mukminat adalah salah satu agenda di bwh seliaan exco dakwah dan kerohanian. Oleh itu,kami rasa bertanggungjawab utk membuat yg terbaik bg kebaikan kita bersama,kebaikan dan kebahagiaan yg hakiki fiddunya wal akhirat,ameen..

يسرني أن أقول نبدأ "فتيات المؤمنات" في هذا الأسبوع , يوم الثلاثاء , 23 نوفمبر , ان شاء الله Setelah ana mengumpul pendapat mengenai segmen2 di dalam fatayat mukminat,sama ada nak dikekalkan atau dibuat pembaharuan,ana memutuskan utk mengekalkan segmen2 yg sedia ada,kerana tajuk2 yg sedia ada ini merangkumi semua aspek,insyaAllah. Spt mana yg telah kita sepakati,fatayat mukminat adalah pada stp hari selasa,8.30 pagi.. dan tempat? Tak ditentukan secara spesifik.. Ada siapa2 yg mempunyai cdgn nak buat di mana utk minggu ni? Hari Selasa,23 Nov ini..

Jadual bg yg akan mengisi fatayat mukminat ini,ana x siap lagi. Tp ana akan sertakan nama2 yg akan menyampaikan pengisian bg hr selasa ini iaitu pada 23 nov ini.. InsyaAllah,ana bercadang utk menyiarkan nama2 yg akan menyampaikan tazkirah dlm fatayat mukminat di blog ini stp minggu,jika berkesempatan,selain menyediakn jadual secara manual.

  1. Aqidah/Ibadah/Akhlak -Fatimah Hanun

  2. Isu Semasa/Sirah -Mazni

  3. Wanita/Potret Mujahidah- Afiqah Matnor

Utk pengetahuan,ana menggunakan sistem undian bg menentukan giliran pentazkirah. Ana asifah 'ala kulli hal. Wallahua'lam =)

0 comments:

LaGu FataYaT MukmiNaT: RemaJa IsLam BanGkiTLaH!

12:16 PM shabab al-Deen 1 Comments

Remaja Islam Bangkitlah
Album : fatayat mukminat
video


Seruan mulia terdengar
Menyeru kalian remaja islam
Tinggalkan kotor hidup jahiliyah
Sambutlaaah...
Bersih hidup dalam naungan tata dan syariah
Pribadi remaja nan tegar
Perkuat iman hadapi zaman
Mulia remaja bersama islam
Sambutlaah..
Bersih hidup dalam naungan tata dan syariah

reff.1..
Jangan ikuti gaya hidup jahiliyah
Merosak raga jiwa serta agama
Merosak pribadi keluarga negara
Ayuh luruskan dengan islam
Citra remaja islam agung nan mulia
Kuat aqidah patuh terapkan syariah
Bersama berdakwah merindukan khilafah
Ayuh bangkitlah remaja islam 2x

nanana.. nanana..

*lagu tema bagi liqa' fatayat mukminat kita.. insyaallah cuba hayati, dan hafal.. moga Allah merahmati kita semua..

1 comments:

iSLaM mEnGaNgKaT daRjaT waNiTa

12:22 AM shabab al-Deen 2 Comments

dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

untuk permulaan.. fatayat mukminat yang diilhamkan oleh saudari farhana al-shaqina ini membawa maksud remaja-remaja perempuan yang beriman. peranan blog ni sebagai wasilah dan medium untuk kita berkongsi idea dan ilmu yang berkaitan dengan kehidupan seharian sebagai seorang muslim. medium ini tidak terhad kepada ahli fatayat mukminat sahaja, tetapi juga saudara seislam yang lain. oleh itu, sama-sama lah kita mengambil ibrah dan menambah kepada apa yang kurang disamping tujuan kita menuju redha Allah. InsyaAllah..

tajuk permulaan bagi post2 yang lain-lain ialah berkaitan dengan wanita  hal ini diberi penekanan kerana pengetahuan orang ramai mengenai darjat wanita seringkali diabaikan. tetapi Islam telah mengangkat darjat wanita disisi agama setinggi dan setaraf dengan lelaki dan wanita juga tidak lagi ditindas seperti zaman jahiliyah yang mana wanita-wanita golongan tersebut langsung tidak memberi nilai kepada mereka.


terdapat 4 point utama di sini yang mana islam telah mengangkat darjat wanita disisi agama:
1) mengutamakan ibu atas bapa
* seorang lelaki datang menemui Rasulullah s.a.w lalu berkata, "Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berhak untuk aku hormati?" Baginda menjawab, "Ibumu!" Lelaki itu terus bertanya, "kemudian siapa?" Nabi s.a.w menjawab, "Ibumu!" lelaki itu bertanya lagi,"kemudian siapa?" Nabi s.a.w menjawab,"Ibumu!" sekali lagi dia bertanya, "kemudian siapa?" Nabi s.a.w menjawab."Ayahmu!" (Riwayat al-bukhari dan Muslim)
2) anak perempuan menjadi penyelamat di akhirat
* "sesiapa yang menanggung dua anak perempuan, lalu berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi tirai pencegah baginya daripada api neraka." (Riwayat al-Bukhari) begitu juga bagi mereka yang mempunyai seorang atau lebih anak perempuan.
3)amal soleh wanita diiktiraf oleh Allah sebagaimana amal soleh lelaki diiktiraf
* "sesiapa yang mengerjakan amal soleh, baik lelaki mahupun perempuan dalam keadaan beriman, maka mereka itu akan masuk ke dalam syurga dan mereka tidak dianiaya walau sedikit pun." (Surah al-Nisa' 6:124)
4) hak wanita diiktiraf
* Umar al-Khattab r.a, berkata, "pada zaman jahiliyah kami tidak menghargai wanita walau sedikit pon. tetapi tatkala Islam datang dan Allah menyebut-nyebut tentang mereka, barulah kami sedar bahawa mereka mempunyai hak ke atas kami."
oleh itu, buka mata, buka minda.. Allah telah meninggikan darjat kita, oleh itu, jangan lah kita sendiri merendahkan darjat kita di mata orang lain..
wallahu'alam [^_^]

2 comments: