Ramadhan dan Ikhlas =)

6:33 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh ^_^

Apa khabar sahabat-sahabat sekalian? Hidup terasa bahagia walau dilanda ujian pabila hati kita TENANG..
Macam mana nak dapat hati yang tenang?

A028
"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia. (Ar-Ra'd 13:28)

Ana tertarik dengan kata-kata Hilal Asyraf di dalam bukunya, "Kita sering bertanya, apakah kedudukan kita di sisi ALLAH? Sebenarnya, kedudukan kita di sisi ALLAH adalah berdasarkan di mana kita letak ALLAH dalam kehidupan kita.." Adakah ALLAH yang tertinggi di dalam hati kita? Mari sama-sama memuhasabah diri.. =) Nak tau samada kita letakkan ALLAH yang tertinggi dalam kehidupan kita atau tak, lihat AMAL kita..

Cinta ALLAH, ikut Nabi SAW! =)


A031
Katakanlah (wahai Muhammad): "Jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (A-li'Imraan 3:31)
A032
Katakanlah (wahai Muhammad): "Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya. Oleh itu, jika kamu berpaling (menderhaka), maka sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang kafir. (A-li'Imraan 3:32)

Erm, tajuk di atas berkaitan dengan bulan Ramadhan kan? Alhamdulillah, semua dah tahu yang bulan Ramadhan bakal berlabuh lagi.. Selalu tak dengar orang tanya, "Dah bersedia untuk bulan Ramadhan kali ini?" Ana tak pasti apa jawapan anda.. Cuma, ana nak sentuh tentang ramadhan dan ikhlas.

Secara ringkasnya, berpuasa di bulan Ramadhan melatih kita untuk ikhlas. Apa kaitannya? Sahabat-sahabat boleh tolong jawabkan? Yang ana tahu, kita memilih untuk berpuasa di bulan Ramadhan kerana mentaati perintah ALLAH. Oleh itu, puasa mengajar kita untuk tidak makan dan minum di bulan puasa bukan kerana tiadanya makanan atau minuman untuk dijamah tetapi, kita tetap juga berpuasa kerana mentaati ALLAH.. Cantik kan islam ni? Setiap apa yang kita buat adalah kerana ALLAH.. untuk menggapai redha ALLAH.. =) Mari kita belajar untuk ikhlas dari sekarang! Dan ikhlas memerlukan pengorbanan..mujahadah..barulah terasa manisnya iman! =)

Tambahan sedikit, puasa mengajar kita untuk berkata TIDAK pada sesetengah keinginan kita..bermakna belajar untuk mengawal diri! Kerana mentaati perintah ALLAH.. =) ALLAH Maha Melihat, Maha Mengetahui..

Ana cadangkan, sahabat-sahabat jenguk link ini- Lautan Rabbani~ Ramadhan dan Secebis Tentangnya. InsyaALLAH moga kita beroleh pencerahan =)

Wallahua'lam, moga bermanfaat untuk diri ana dan kita semua =)
Ila mardhotillah, amin.

p/s: Ana ada ziarah sebuah blog sahabat ana, dan ana tertarik dengan vote berikut..

.::Bagaimana mahu memelihara hati agar sentiasa ikhlas?::.

Sentiasa bersifat tawadhu' dan niat melakukan sesuatu hanya kerana ALLAH

0 comments: