2002 Duka Himpunan Kisah-Kisah Menyayat Hati

12:24 PM MUJTAHIDAH SOLEHAH 0 Comments

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh sahabat2ku sekalian.
Di sini,ana ingin mencatit 2 buah cerita daripada tajuk buku di atas..
Tiba-tiba hati ini ingin menerima pengisian dalam bentuk cerita,yg boleh kita ambil ibrahnya,
moga kita sama2 dpt menghayati cerita2 ini dan diamalkan serta disampaikan kpd saudara islam yg lain,insyaALLAH.. (^_^)

Kisah 1 : MENAHAN LAPAR SEMALAMAN KERANA MENGHORMATI TETAMU

Seorang telah dtg menemui Rasulullah SAW dan telah m'ceritakan kpd baginda ttg kelaparan yg sedang dialami olehnya. Kebetulan pada ketika itu Rasulullah SAW tidak mempunyai sesuatu apa makanan pun pd diri baginda mahu pun di rumahnya sendiri untuk diberikan kpd orang itu. Baginda kemudiannya b'tanya kpd para Sahabat :

"Adakah sesiapa di antara kamu yg sanggup melayani org ini sbg tetamunya pd malam ini bg pihak aku?"

Seorang dari kaum Ansar telah menyahut :

"Wahai Rasulullah SAW, saya sanggup melakukan spt kehendak tuan itu."

Orang Ansar itu pun telah membawa org tadi ke rumahnya dan menerangkan pula kpd isterinya seraya berkata :

"Lihatlah bahawa org ini ialah tetamu Rasulullah SAW. Kita mesti melayannya dgn sebaik-baik layanan mengikut segala kesanggupan yg ada pada diri kita dan semasa melakukan demikian janganlah kita tinggalkan sesuatu makanan pun yg ada di dalam rumah kita."

Lalu isterinya menjawab :

"Demi Allah! Sebenarnya daku, tidak ada menyimpan sbrg makanan pun, yg ada cuma sedikit, itu pun hanya mencukupi utk makanan anak-anak kita di dalam rumah ini."

Orang Ansar itu pun berkata :

"Kalau begitu engkau tidurkanlah mereka dahulu (anak-anaknya) tanpa memberi makan kpd mereka. Apabila saya duduk berbual-bual dgn tetamu ini di samping jamuan makanan yg cuma sedikit ini, dan ketika kami mulai makan engkau padamkanlah lampu itu, sambil berpura-pura hendak membetulkannya kembali supaya tetamu itu tidak akan ketahui bahawa saya tidak makan bersama-samanya."

Rancangan itu telah berjalan dgn lancarnya dan seluruh keluarga tersebut termasuk kanak-kanak itu sendiri terpaksa menahan lapar semata-mata utk membolehkan tetamu itu makan sehingga berasa kenyang. Berikutan dgn peristiwa ini Allah SWT telah berfirman yg bermaksud :

"Dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekali pun mereka dalam kesusahan" (Al-Hasyr : 9)

Kisah 2 : DERMAWAN YANG ZUHUD

Diriwayatkan bahawa sahabat Rasulullah SAW iaitu Abu Bakar ra. telah mendermakan hartanya ke jalan Allah sebanyak 40,000 dinar dgn cara sembunyi dan mendermakan 40,000 dinar lagi dgn cara terang-terangan.

Abu Bakar Siddiq ra. telah membelanjakan semua hartanya ke jalan ALLAH sehingga tidak ada apa-apa dan beliau tidak pernah keluar dari rumah beliau selama 3 hari kerana sudah tidak ada lagi walaupun sehelai kain untuk dipakai.

Satu hari Rasulullah SAW telah pergi ke rumah Abu Bakar Siddiq, baginda telah melihat keadaan Abu Bakar Siddiq, maka baginda pun pergi ke rumah puterinya Siti Fatimah. Setelah menceritakan hal ttg Abu Bakar Siddiq ra. maka Siti Fatimah merasa sedih kerana ia juga tidak m'punyai apa-apa utk membantu Abu Bakar Siddiq ra.

Sewaktu perkahwinan Ali ra. dgn Fatimah, Rasulullah SAW telah mengundang Abu Bakar Siddiq ra, Umar ra, Utsman ra. dan Usamah ra. utk membawa perbekalan Fatimah ra. Antara barang-barang yg mereka bawakan ialah alat penggiling, alat penumbuk gandum, kulit yg disamak, sebuah bantal, sebuah kendi dan sebuah piring.

Apabila Abu Bakar ra. melihat barang2 ini maka beliau menangis lalu berkata: "Ya Rasulullah SAW, inikah perbekalan perkahwinan Fatimah?" Kemudian Rasulullah SAW bersabda: "Wahai Abu Bakar ini pun sudah cukup byk bagi orang yg masih ada di dunia."

Siti Fatimah keluar sbg pengantin dgn memakai pakaian dari bulu yg mana pakaian Siti Fatimah itu mempunyai tampal sebanyak 12 tampalan jahitan.

Setelah Rasulullah SAW keluar dari rumah Fatimah dgn resah, maka Fatimah pun mengambil bantal yg diberikan oleh Rasulullah SAW di hari perkahwinannya beserta dgn kain yg ditenun dgn tangannya sendiri,lalu diberikan kpd pembantunya supaya diserahkan kpd Abu Bakar Siddiq ra. dan memberikan sedikit pesanan.

Sebaik sahaja pembantunya sampai ke rumah Abu Bakar Siddiq maka ia pun menyampaikan pesanan yg dipesan oleh Siti Fatimah: "Sesungguhnya kami telah mengetahui apa-apa yg telah engkau lakukan terhadap hak-hak ayah(Rasulullah) dan sesungguhnya kami tidak mempunyai apa-apa kecuali sebuah bantal yg dihadiahkan oleh ayahku di hari perkahwinanku dan sehelai kain ini."

Setelah pembantu itu menyerahkan bantal dan kain tersebut maka Abu Bakar ra. pun segera memakai kain tersebut tanpa dijahit tetapi dilekatkan dgn duri-duri kurma supaya kain itu tidak tersingkap, ia berbuat demikian kerana beliau sgt rindu benar utk melihat baginda Rasulullah SAW, beliau berjalan menuju ke rumah Rasulullah SAW hanya dgn kaki yg tidak berkasut.

Setelah dia menziarahi Rasulullah SAW maka pada malam itu turunlah malaikat Jibrail menemui baginda Rasulullah SAW dgn berpakaian sama seperti yg dipakai oleh Abu Bakar ra.

Rasulullah SAW terkejut melihat akan keadaan Jibrail as. lalu berkata: "Wahai saudaraku Jibrail,aku belum pernah melihat kamu berpakaian begini sblm ini." Lalu berkata Jibrail as: "Wahai Rasulullah SAW, engkau melihat saya berpakaian seperti ini adalah sesungguhnya para malaikat di langit pun,berpakaian seperti ini juga, ini adalah kerana cinta mereka kpd Abu Bakar ra. dan untuk menyesuaikan dgn dia."

Berkata Jibrail as. lagi: "Wahai Rasulullah SAW, sesungguhnya Allah SWT mengirim salam kpd engkau dan berfirman pada engkau, katakan kpd Abu Bakar apakah dia rela kepada-KU sebagaimana AKU rela kepadanya."

Kemudian Rasulullah SAW memberitahu berita yg disampaikan oleh Jibrail as. kepada Abu Bakar ra. Sebaik saja beliau mendengar berita tersebut sambil menangis Abu Bakar berkata: "Ya Tuhanku,aku telah rela kepada-MU dan Engkau telah rela kepadaku," sebanyak 3 kali.

Begitulah kezuhudan dan sifat dermawan bersatu dalam diri Abu Bakar Siddiq sehingga menerima salam drpd Allah SWT.

***InsyaALLAH post kali ini akan bersambung dgn sebuah cerita lagi,bi iznillah***

0 comments: